Sidor

tisdag 28 augusti 2012

Virkad kruka

 Av mattrasorna som blev över när jag
virkade badrumsmattan,
blev det en korg/ytterkruka :)
Några har frågat om mönstret till
badrumsmattan.
Jag har hittat mönstret i en gammal Kotivinkki
och tyvärr har jag det bara på finska.

Mattan virkas av trikåväv med virknål 8-10.

Här är mönstret:

1 krs: Virkkaa 8 kjs, sulje renkaaksi ps:lla.

2 krs: 3 kjs (vastaa p:stä). Virkkaa renkaaseen *2 p, 1 kjs*, toista *-* 7 kertaa. Sulje tämä krs ja kaikki muut krs:t ps:lla.

3 krs: 1 kjs (vastaa 1 ks:aa). Virkkaa jokaisen edellisen krs:n kjs:n kohdalle ks ja p:n kohdalle 2 ks.

4 krs: 2 kjs (vastaa 1 p:stä), virkkaa ensimmäisen kjs.n tyveen 1 p ja 2 kjs, *virkkaa koukusta katsoen 3. silmukkaan 2 p, 2 kjs. Toista *-* kerroksen loppuun.

5 krs: 1 kjs (vastaa 1 ks:aa). Virkkaa jokaiseen edellisen krs:n silmukkaan ks.

6 krs: 1 kjs (vastaa 1 ks:aa). *Jätä seuraava silmukka virkkaamatta ja virkkaa sen viereiseen silmukkaan 3 ks:aa*. Toista *-* kerroksen loppuun.

7 krs: 3 kjs (vastaa 1 p:stä). Virkkaa jokaiseen edellisen krs:n silmukkaan p.

8 krs: 4 kjs (vastaa 1 pp:stä). Virkkaa jokaiseen edellisen krs:n pylvääseen pp. (= pitkä pylväs, 2 omslag)

9 krs: = 5 krs

10 krs: = 4 krs

11 krs: = 6 krs

12 krs: 1 kjs (vastaa 1 ks:aa). *Virkkaa 1-3 edellisen krs:n silmukkaan ks, jätä 4. s väliin*. Toista *-* krs:n loppuun.

13 krs = 7 krs

14 krs = 4. krs

15 krs = 7 krs

16 krs = 8 krs

17 krs: 1 kjs (vastaa 1 ks:aa). Virkkaa 4 seuraavaan silmukkaan ks. Virkkaa 5 kjs. Sulje renkaaksi viimeiseksi tehtyyn ks:aan kiinnittyvällä ps:lla.

Efter att jag hade virkat mattan färdig läste jag bildtexten, där det stod att man skulle kolla efter varje varv att mattan hålls rak och tillsätta maskor efter behov, men det gjorde jag ju inte, utan jag sträckte ut den som våt och forma den ..
***
TACK för kommentarerna till den gamla lådan :D
Ha en superfin fortsättning på veckan!
kram Tini
 


10 kommentarer:

hemma hos lilla mej sa...

Bara så himla fin kruka och supersnygg matta.Synd att mönstret var på finska.Ha en skön kväll .kramar Rita ♥

Anonym sa...

Hei!

Så kjempe fine de var og flink du er:)
Fortsatt god kveld

Klem Merete

EnSpruckenRosaTekopp sa...

Hej.. Vilka fina saker du virkat. De var kanon fina :) Kram Tilda

JohannaDesign - Blommor, smycken o inredning sa...

Åh vilken fin badrumsmatta och korg du har gjort. Jättefina båda två. Vänligen Johanna

Så Vitt Jag Vet sa...

Det är ju så snabbt att virka av mattgarn.. Korgen kan du ju ha till mycket..
Kraam
Sanne

Puumuli sa...

Att virka är härligt och vilken fin korg för att inte tala om mattan! Jag kan tyvärr inte virka nu p g a min handled som ska opereras inom en månad - bläh!

Kram
Sari från Puumuli

Linda sa...

Korgen blev jättefin!

Kram, kram

Rosa i huset i vitt sa...

Så snygg...
Har tänkt att försöka mig på att virka en av lakansväv..får se hur det går
Kram Rosa

Marie maräng sa...

Hej Tini!

Det är första gången jag tittar in till dig... Oh, vad fint du har!
Så snygg badrumsmata du virkat.

Ha de gott!
Kram Marie

Hulda sa...

Så flink og kreativ du er! Flott matte, og stilig kurv. Dette likte jeg. Herlig den hyllen/kassen under her også. Lekkert. Fant bloggen din nå, og liker det du gjør. :) -Husfruas Memoarer-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...