Sidor

söndag 23 mars 2014

Bildöverföring med dekalpapper

Den här helgen har jag sysslat med
att testa överföring av bild på glasburk
m.hj. av dekalpapper (Decal film).
Det finns dekalpapper både för bläckstråleskrivare och
laserprinter. För att texten ska tåla vatten,
täcker man utskriften med vattenfast lack.
Jag använde lacket Mr. Metal Primer.
När man skrivit ut texten på dekalpappret,
låter man det torka och penslar sedan
lack utanpå texten.
När lacket har torkat
blöter man dekalen i varmt vatten en stund,
så att pappret lossnar.
 Sedan överför man dekalen
försiktigt på glasburken genom att
dra bort pappret.
Plasten som texten sitter på är
väldigt tunn, som "Glad-pack" och den viker sig
och skrynklar lätt.
När jag skulle räta ut bilden,
så lossnade en del av texten ..
.. kanske jag hade satt för lite lack på .. ?
I den här anvisningen använde man laminator
med den här metoden,
kanske det skulle fästa texten bättre .. ?
Olika bildöverföringsmetoder har sina
för- och nackdelar.
Här ser du hur burkarna blev med
Art Medium, som Sanne använde :)
*
Monica W frågade i samband med mitt
tidigare inlägg om bildövering,
hur man får bilderna spegelvända
för att kunna överföra text.

Det är lite svårt att förklara och
olika bildredigeringsprogram och
skrivare kan fungera lite olika.

På kopieringsmaskiner brukar det finnas en
redigeringsknapp och alternativet
redigera bild -> spegelvänd.
Min Mac-dator har bildredigeringsprogrammet
iPhoto och när jag ska spelgelvända en bild,
så väljer jag först "Dokument", "skriv ut" och
före jag tar utskriften, så trycker jag på
redigera och sedan
klickar jag ännu utanpå bilden med
höger musknapp och väljer spegla.

Hoppas att du  fick
någon hjälp av detta :D
***
TACK för alla trevliga kommentarer
jag fått :D
Ha en riktigt fin ny vecka!
*
kram Tini

11 kommentarer:

Så Vitt Jag Vet sa...

Snyggt blev det ju... Förstår att man skall vara skicklig att föra över...
Kraam
Sanne

Anonym sa...

Vafifrån hittar man dett dekal papper?

AnniK sa...

Samaa olisin kysynyt minäkin. Mistä tuota siirtopaperia saa ostaa ja mistä olet löytänyt noin kivat tekstimallit? Ihanat purkit, tahtoisin samanlaiset :)

Monica sa...

I något skede skall dethär prövas,
hoppas bara jag lyckas lika bra........
Ha det bra
Monica

Rosa i huset i vitt sa...

Blev ju jättebra
kram Rosa

Sofia sa...

Ohhhhh... det där var ju ruskigt snyggt! Önskar bara vi hade en bättre skrivare... =)
Kramis Sofia

House and Garden by Bia sa...

Jättesnyggt....jag som har så många
glasburkar ;)...skulle kanske pröva...ha en fin dag, hoppas solen skiner hos er också;)
Kram bia

Tiina A. sa...

Det var länge sedan jag tittat in här...Varje gång jag varit här, så finns det något nytt och fint du hittat på och provat. Jättefint Tini! Kram!

Anonym sa...

Tack för tipset om spegelvändning, Tini. Jag skall sätta mina datorkunniga tonåringar i arbete och se vad de hittar för möjligheter på vår apparat.
Monica W

Mee and Molly sa...

Verkligen fiffigt :)
Kram MM

GunBritt sa...

Blev jätte fint. Undrar var du köper dekal papper

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...