Sidor

måndag 15 september 2014

Vårt veckoslut i Tammerfors

Förra helgen åkte vi med dottern och
hennes kusin till Tammerfors.
I det fina sommarvädret var det
trevligt att gå på stan och
bekanta sig med stadens sevärdheter
samt butiker och loppisar.
Flickorna deltog i en
Cosplay tillställning på Tampere-talo.
Tammerfors är Finlands tredje största stad
och den grundades 1779 av Gustav III.
Staden är en gammal industristad och
den första fabriken som grundades var
Finlaysons bomullsfabrik år 1837.
Här är ett litet kollage från staden.
På Finlaysons område finns
ett trevligt ställe som heter Tallipiha.
Där finns caféer och hantverksbutiker
i de gamla restaurerade byggnaderna.
Här är några bilder från Tallipiha (Stallgården).
I ett av försäljningsstånden fanns
olika produkter från får till salu,
bl.a. det här vackert dekorerade fårskinnet.
Priset var enda orsaken
varför skinnet inte följde hem med mig.
Det kostade nämligen 280 e!
Men en liten sak hittade jag
i alla fall att ta med hem :)
Det blev oxå en runda i stadens
inredningsaffärer.
Otroligt mycket fint fanns till salu och
här är ännu några bilder från
den ljuvliga inredningsbutiken Kantriina.
 Från Kantriina köpte jag en sak
som jag länge velat ha :))
Några loppisbesök hann jag oxå med
och inte kom jag helt tomhänt
hem från dem heller.
Jag visar mina inrednings-
och loppisköp lite senare.
 *
Vi var allra riktigt nöjda
med vår vistelse i Tammerfors
och visst ser jag
ganska glad och nöjd ut
på bilden oxå ;)
Här är ännu en bild på
dottern i hennes Cosplay-kostym :)
Dottern har ett instagramkonto
för Manga, Anime och Cosplay på
Bella.love2550 :D



3 kommentarer:

AnniK sa...

Tampere on kyllä yksi suosikkikaupungeistani ja kun reissulle on osunut noin kaunis ilmakin niin matka on varmasti ollut mukava.

House and Garden by Bia sa...

Roligt att få se lite bilder från Tammerfors ;)...jag kommer sällan tomhänt från loppisar och inredningsaffärer heller, hihi...
Kram bia

Så Vitt Jag Vet sa...

Härliga foton på er båda...
Kraam
Sanne

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...