Sidor

tisdag 5 augusti 2014

Lavendel ..

Jag tog in en knippe med Lavendel
och hängde den på tork i sovrummet ..
.. där den får sprida sin ljuva doft :)
 Till min stora glädje har min Lavendel
övervintrat redan i två år och
jag hoppas att den kommer att göra det
i fortsättningen också.
 Höstfloxen har vuxit till sig och
blommar så fint just nu.
Jag hittade en påse med blåklintsfrön
i mina gömmor på våren och sådde dem
i den gamla sandlådan.
Där samsas de med morötter och sallad.
Sniglarna har inte klarat av att klättra upp till salladen,
troligen pga kanten på sandlådan.
I planteringslådan frodas körsbärstomat, rosmarin,
gräslök, basilika, mynta, persilja och citronmeliss :)
***
Nu har jag jobbat i två dagar
och börjar småningom
komma in i gängorna igen :D

Den tropiska värmen ser ut att
fortsätta, så nu är det bara
att sitta ute om kvällarna och
njuta av den fina sensommaren.
**

Jag önskar er alla en
riktigt god fortsättning på veckan!
*
kram Tini





4 kommentarer:

AnniK sa...

Kaunis puutarha sinulla!

choicesbyannie sa...

Lavendel är verkligen vacker och det doftar verkligen gott. Så vackert ni har det i trädgården.
Fin dag till dig
Kram
Annie

House and Garden by Bia sa...

Härliga blomster och örter!!
Lavendel doftar ju ljuvligt!
Kram på dej
Bia

Monkan sa...

Ah, här kanske jag kan få svar på min stora fråga, hur gör man med lavendel? Om man har (hmmm, mamma har) en stor planta med lavendel och man (jag!) vill sy doftkuddar. Ska man klippa av kvistar och hänga på tork och sen när blommorna torkat så kan man sätta igång och sy? Eller ska man vänta på att blommorna vissnar och sen "skörda"? Ja det vore ju liksom trevligt om lavendeln får stå och vara vacker så länge som det bara går. Fast kanske båda mina förslag är helt fel, kanske man gör på nåt helt annat sätt?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...