Sidor

söndag 10 augusti 2014

Stolar och getingfälla

När sommarens möbelrea var som bäst
fick jag för mig att köpa nya
terasstolar till stugan.
Stolarna är av lättskött polyrotting
och kommer från Jysk.
De kostade endast 22 e per stycke
och är bekväma att sitta i.

Men nu passade ju inte färgen på det
gamla bordet till stolarna, ...
... så jag behandlade bordet
med Furugrå terassolja.
 Med en liten penning fick jag
terassmöblemanget förnyat och
jag är riktigt nöjd :)
Så här såg det ut tidigare ..
***
Just nu vimsar getingarna omkring
och går in i dricksglas mm.,
så man är rädd att bli stucken.

Jag fick ett bra tips om getingfälla
av min brors söner,
som jag tänkte dela med er.
( Tack J &T för tipset :D )
Skär av halsen på en lemonadflaska och
stick den avskurna halsen upp och ner i flaskan.
Häll lite saft på bottnet.
 Getingarna lockas in i flaskan, 
men de hittar inte ut.
Fällan fungerar bra för flugor också.
(Bin och Humlor har vi inte på stugan,
så man behöver inte vara rädd
att de hamnar i fällan.)
**
Vi är tillbaka från stugan efter
ännu en skön helg i
det fantastiska sommarvädret.
I fem veckor har det varit sol och
nästan 30 grader varmt,
vilket är helt otroligt på våra bräddgrader.
På stugan har det inte regnat på hela tiden,
så brunnarna börjar bli tomma
och träden gulnar.
Naturen skulle nog behöva
lite regn nu.
*
Tack för kommentarerna
till mitt föregående inlägg :D
Jag önskar er alla en riktigt fin början
på den nya veckan!
kram Tini



7 kommentarer:

MINA TVÅ HEM sa...

Jätte fina terass möbler, alltid behöver det inte kosta så mycket att skaffa något nytt.
Getingar ja, dem har vi också fått dras med, och det finns mnassor av dem.
Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

AnniK sa...

Fiksua ostaa alesta uudet puutarhakalusteet. Pöytäkin sopii nyt hienosti tuolien seuraan. Ampparit ovat nyt kyllä aikamoinen riesa. Kiitos vinkistä tuota täytyy kyllä kokeilla. Mukavaa alkavaa viikkoa sinulle!

Så Vitt Jag Vet sa...

Getingfällan är ju bra. Själv blev jag stycken av en idag. Är inte rädd för dem men råkade vifta runt och jo då stack den mej i fingret.
Terassmöblerna är så städiga och alltid härligt med något nytt !
Vi ses!
Kraam
Sanne

House and Garden by Bia sa...

Fina stolar...och geting fällan ska jag testa, för det är verkligen mycket getingar i år !!
Så fint er stuga ligger...
Kram bia

Maria - Wikers Liv sa...

Vad kul att du vill vara med i min utlottning!
Så fint bordet blev med lite grå lasyr! Blev ju toppen till de nya fina stolarna!
Kram/Maria

choicesbyannie sa...

Ja dessa getingar, Vi har hela äppleträdet fullt av de fulingarna. Gillar det inte alls, Frank har redan blivit stucken en gång. Men vi har satt ut liknande fällor runt omkring trädet vi har även testat det där med att tutta eld på kaffe (fungerar faktiskt men tar inte bort getingarna flyttar bara på dem) Ja nä fy jag gillar verkligen inte dessa getingar.

Men så fint det blev med de nya stolarna, ibland är det riktigt bra med reor.

Fin dag till dig
Kram
Annie

Rosa i huset i vitt sa...

Passade jättebra med dom stolarna
kram Rosa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...